Internet markedsføring – Billigere og mere effektivt

Jeg havde forleden dag en højlydt diskussion med min chef, som insisterede på at internet markedsføring ikke kan hamle op med reklamer i aviser, blade, tog og den slags, for ikke at forglemme TV. Her måtte jeg jo alligevel sige fra og sige ham et par alvorsord, det er trods alt mit job. For selvom alternativerne til internet markedsføring har en tydelig effekt, og på nogle områder måske en bedre virkning, så er det en helt anden sag når man begynder at tale om hvad man får for pengene. Der er ikke for sjovt at den ene avis efter den anden må lukke. Det er ikke fordi at folk ikke gider at læse aviser, det er ganske enkelt fordi at de bliver for dyre, i takt med at konkurrencen på annonce markedet bliver mere intens. Og det er i høj grad på grund at internet markedsføring.

For hvad er det man typisk gør når der kommer reklamer i TV? Man slår over på en anden kanal, går u i køkkenet for at lave en kop kaffe eller hvad man nu kan finde på, hvilket naturligvis forringer effekten af reklamerne. Men når det kommer til internet markedsføring er situationen en anden. For det er ofte let at vise bruger tilpassede reklamer. Google viser for eksempel reklamer ud fra folks søgninger, hvilket gør at de er mere relevante, og at effekten derfor er højere. Det betyder naturligvis også at visse reklamer ikke bliver vist så meget som andre, men det gør det jo blot billigere uden at forringe effekten, da man fokuserer på et relevant publikum.

Det er internet markedsføring i korte træk, og hvad jeg prøvede at forklare min chef. Jeg tror at jeg nåede ind til ham til sidst, men nu får vi at se. Han kan være meget stædig